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Comparison of monitoring techniques for measuring deformations in an excavation

ABSTRACT: Active monitoring is often suggested as a method to decrease the required safety coefficients in the design stage of a construction. In order to apply active monitoring, precise, reliable and interpretable measurements of the actual behaviour of the structure and soil-structure interaction are required. To obtain this data, accurate and robust monitoring tools should be available at an acceptable cost. An online monitoring test set-up was realized in a railway-infrastructure project site in Anderlecht (Belgium). The braced excavation consists of a nailed jet grout wall with HEB profiles, installed immediately next to a railway track. Both advanced and traditional monitoring equipment is installed to measure the deformation of the jet grout wall, deformations behind the jet grout wall (on the railway tracks) and forces in the nails. The present paper focuses on the results of the measurements in and behind the jet grout wall and on the comparison between the different techniques.


RÉSUMÉ : L’auscultation active est souvent suggéré comme une méthode permettant de réduire le coefficient de sécurité du dimensionnement d’un ouvrage. Afin d’appliquer une auscultation active, des mesures précises, fiables et interprétables du comportement réel des ouvrages et de l’interaction sol-structure sont requises. Afin d’obtenir ces données, des outils d’auscultation précis et robustes doivent être disponibles à un coût acceptable. Un essai de surveillance en ligne a été réalisé sur le site d’un projet d’infrastructure ferroviaire à Anderlecht (Belgique). L’excavation consiste en un mur d’étanchéité cloué, avec des profils HEB, installé à proximité immédiate de la voie ferrée. Des technologies aussi bien avancées que traditionnelles ont été utilisées pour mesurer les déformation du mur d’étanchéité, les déformations derrière le mur (sur les voies ferrées) et les forces dans les clous. Le présent article vise à comparer les résultats des mesures dans et derrière le mur et à comparer les différents techniques de mesure.

L. De Vos, G. Van Alboom, K. Haelterman
Geotechnics Division, Flemish Government, Ghent, Belgium
W. Maekelberg
TUC RAIL, Brussels, Belgium